Den eviga matfrågan

Vad ska vi äta i kväll, frågan som ekar i mitt huvud typ varje dag. Jag tröttnar så snabbt på mat också vilket betyder att jag måste komma på massa olika hela tiden. Sammtidigt är jag feg på att testa nya saker. Är det gott, det låter gott, men det är säkert jobbigt att göra och kommer Mika gilla det?. Det har sina fördelar och nackdelar att bo med en ex-kock.
Men förra veckan var jag faktiskt modig och testade ett nytt recept från Ica´s  buffé tidning.
Indisk köttfärsgryta med kokosmjölk och curry. Det vart faktiskt gott, det var kanel i den också vilket gjorde mig lite skeptisk så jag tog kanske inte så mycket som man skulle ha, tog mer curry och sambal olek istället =)
Om ni vill testa så kommer receptet här:


Ingredienser
4 portioner ris (är inget fan av ris så vi tog pasta istället eftersom Mika röstade bort quinoan)
400-500g nötfärs
1gul lök
300g spetskål (den dissade jag och tog färska champinjoner istället)
2msk olja
1köttbuljongtärning eller 1½ msk fond
1 ½ tsk curry
1 tsk kanel
1 tsk sambal oelek
400ml kokosmjölk
salt och peppar

Gör så här:
Skala och hacka löken. Skär kålen i mindre bitar.
Koka riset enligt anvisningarna på förpackningen.
Fräs grönsakerna i 1msk av oljan tillsammans med en smulad buljongtärning och kryddorna.
Lägg över i en kastrull.
Stek färsen i resten av oljan.
Lägg över i kastrullen med grönsakerna.
Tillsätt kokosmjölken och låt småkoka i 5-10 min.
Krydda med ½ tsk salt och 2krm peppar. 
Serverva med riset.



Men tillbaka till dagens mat, vad vill man ha en dag som denna. Har typ inspiration och energi till att öppna en burk gulaschsoppa men hur kul är det egentligen. Det är gott men det känns tråkigt. Skulle kunna tänka mig lax också men jag vet inte vad jag vill ha till. Kött funkar ju med, men då blir det oftast pommes och bea till och det är ju mindre nyttigt...ni förstår mitt eviga problem va. Jag älskar dom dagarna när man kommer på något som man är super sugen på och går och längtar tills man ska få äta det, fler sådana tack. Just nu längtar jag till midsommarafton för då ska vi grilla kalkonfilé. Det är supergott med en god marinad, typ någon med honung som är riktigt rökig. Mums!




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0